Monday 26 September 2016

BBK 3410 ; DUNIA KESUSASTERAAN MELAYU



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entri pada kali ini adalah mengenai pandangan terhadap dunia kesusasteraan Melayu. Jika kita dapat lihat, zaman sekarang dunia semakin berkembang pesat dengan perkembangan teknologi, pendidikan dan sebagainya. Pelbagai kemajuan telah dilakukan dari masa ke semasa. Tidak kiralah dari pelbagai aspek dan cabang sesuatu perkara. Kita dapat lihat banyak perubahan telah dilakukan. 

Namun, terdapat pelbagai kesan dan kebaikan terhadap perubahan yang telah dilakuakan. Tambahan lagi, kita sebaga rakyat Malaysia dimana darah kita mengalirnya di sini, kita harus memartabatkan juga bahasa serta dunia kesusasteraan Melayu. Sebagai contoh, kita mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan kita. Kita harus memartabatkan lagi bahasa Melayu kita di dalam dunia sastera.

Memang tidak dinafikan kita harus mempelajari bahasa Inggeris tetapi jangan dilupakan tentang bahasa kebangsaan kita iaitu bahasa Melayu. Walaupun, dunia kesusasteraan Melayu bukanlah penyumbang utama sesebuah negara tetapi kita perlu mengambil berat terhadapnya terutama kita sebagai rakyat Malaysia. Setakat ini sahaja pandangan saya terhadap dunia kesusasteraan Melayu.

Sekian,


No comments:

Post a Comment