Friday 30 September 2016

BBK3410; PROF MADYA DR. ARBAK OTHMAN


" Kesabaran amat diperlukan untuk berkarya "

Begitulah yang diungkapkan oleh Prof. Madya Dr. Arbak Othman untuk berkarya. Kami telah menemuramah beliau untuk mendekati  lebih lanjut serta mendalami pengalaman beliau dalam dunia kesusasteraan Melayu.



Prof. Madya Dr. Arbak Othamn dilahirkan pada 10.2.1944 di Kampung Sebatu, Melaka, Malaysia. Beliau mula berkecimpung dalam dunia puisi sajak sejak dari bangku sekolah menengah lagi. Beliau melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya pada tahun1970. Beliau telah memenangi banyak anugerah sastera. Tambahan lagi, Dr. Arbak Othamn telah dinobatkan sebagai " Doctor of Literature "   di Festival Penyair Sedunia pada 25 Oktober 2013 di Pangkor, Perak Darul Aman.

Beliau seorang yang terlalu rendah diri kerana pada awalnya beliau tidak berapa setuju untuk ditemu ramah kerana beliau sudah terlalu lama tidak berkarya. Beliau juga seorang tokoh yang sangat memberi inspirasi. Selain itu, beliau tidak bakhil untuk berkongsi ilmu mengenai karya sastera. Beliau gemar memberi ilmu dan tunjuk ajar kepada generasi baru seperti kami.

Akhir sekali, selepas menemu ramah beliau kami mendapat pelbagai ilmu yang bermanfaat untuk kami meneruskan tugasan seterusnya. Kami begitu teruja untuk terus menulis dan berkarya selepas mendapat gambaran yang terlalu indah buat kami untuk terus berkarya. Diharapkan kami juga terus menerokai dan mendalami dunia sastera kelak.

Sekian,


No comments:

Post a Comment