Friday 4 November 2016

BBK3410 ; PAKAIAN TRADISIONAL NEGERI SEMBILAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Entri kali ini saya ingin berkongsi mengenai pakaian tradisional Negeri Sembilan. Seperti yang sudah kita maklum bahawa setiap negeri mempunyai pakai tradisional mereka sendiri. Jadi, pada entri kali ini saya ingin berkongsi mengenai pakaian negeri kelahiran saya iaitu Negeri Sembilan.


Gambar diatas merupakan contoh gambaran bagi masyarakat minang di Negeri Sembilan.  Budaya Minangkabau terserlah indah pada busana tradisional Negeri Sembilan. Orang Minangkabau merupakanpenduduk asal kawasan yang kini dikenali sebagai Sumatra Barat di Indonesia. Orang Melayu di Negeri Sembilan banyak yang berasal dari Minangkabau, merekaterutamanya mendiami Negeri Sembilan dan Johor. 

Pakaian lelaki pula menyerupai Baju Sikap yang dipakai sebagai sut berlima mengandungi baju atau jaket sederhana labuh, baju di dalam, berseluar dipadan dengan samping dihias pula dengan tengkolok. Kaum wanita pula berbaju kurung Teluk Belanga dan berkebaya labuh dipadan dengan kain sarung. Bagi wanita bangsawan berketurunan Minagkabau pula, pakaiannya dari kain baldu bersulam benang emas bertakhtakan labuci. Sarungnya pula dari kain songket penuh tenun dari Pandai Sikek atau dari Batu Bara di Sumatera.                                        
Itulah sedikit sebanyak perkongsian dari saya. Diharapkan segala perkongsian ini bermanfaat untuk semua.

Sekian,

No comments:

Post a Comment