Friday 25 November 2016

BBK 3410 ; SYURGA KASIH DI KAKI PELANGI



Sewaktu peralihan kelas pada minggu ke-11 iaitu kelas Dr Alis Azhan. Beliau juga merupakan penulis novel "Syurga Kasih di Kaki Pelangi". Semasa mengikuti kelas pembelajaran oleh beliau, banyak ilmu yang dicurahkan kepada kami. Dr Alis Azhan juga mencerita serta memberi tunjuk ajar bagi pembikinan novel. Beliau menunjukkan juga koleksi-koleksi novel yang beliau tulis dari awal beliau berkarya sehingga harini. Saya begitu teruja dan bersemangat sewaktu pembelajaran di kelas Dr Alis Azhan.

Tambahan lagi, saya merupakan peminat novel. Selepas mengikuti kelas Dr Alis Azhan keinginan saya untuk mencari dan membaca novel beliau begitu tinggi. Dr menceritakan bahwa beliau mendapat ilham menulis novel ini daripada seorang kenalan beliau sewaktu melakukan latihan industri di sebuah sekolah. Kenalannya menyuruh untuk memenuhi impian seorang pelajar di sekolah itu yang perwatakannya seorang perempuan bohsia. Pada awalnya, begitu berat untuk beliau untuk mengikuti hasrat kenalannya itu.

Namun, lama kelamaan setelah dipujuk dan berasa tertarik setelah mendengar cerita kenalannya itu, beliau berhasrat untuk menulis novel mengenai budak perempuan itu. Dr Alis Azhan memberitahu yang di pernah terjumpa budak perempuan itu hanya sekali sahaja. Dari sehari ke sehari beliau terus mendapatkan ilham untuk berkarya di dalam novel ini. Akhirnya, novel ini telah pun siap dibukukan. Beliau memberitahu kenalannya itu bahawa dia telah berjaya memenuhi hasrat budak perempuan itu di dalam novel ini.

Dan hanya ini sahaja beliau mampu membantu budak perempuan untuk memenuhi hasrat sebenar dalam kehidupannya. Saya begitu tertarik mengenai cerita beliau dan berasa ingin mengenali siapakah budak perempuan di dalam novel ini? Tidak dilupakan juga kepada Dr Alis Azhan saya mendoakan juga supaya budak perempuan itu akan menemui Dr serta mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana telah memenuhi hasrat beliau melalui novel ini. Ameen, ya Rabb.

Sekian,

No comments:

Post a Comment