Saturday 29 October 2016

BBK 3410 ; ADAT PERPATIH DI NEGERI SEMBILAN





Negeri Sembilan merupakan sebuah negeri yang mempunyai adat, kebudayaan dan tradisi yang sangat kuat dan unik. Peribahasa " biar mati anak, jangan mati adat " telah menjadi pegangan hidup rakyat di Negeri Sembilan. Adat perpatih telah wujud lama  serta kekal menjadi adat yang unik sehingga kini. Ia amat jelas diterangkan melalui pembahagian harta pusaka, gelaran dan juga suku memihak kepada kaum wanita.

Menurut sejarah, rombongan awal yang datang terdiri daripada kaum lelaki, tetapi susurgalur keturunan seseorang itu adalah " mengikut perut " iaitu tertakluk kepada suku ibunya. Masyarakat Negeri Sembilan terpecah kepada 12 kumpulan yang dikenali sebagai " suku ".

Sistem ini tidak terdapat di negeri-negeri lain di Malaysia. Oleh sebab itu, ia merupakan undang-undang atau peraturan dalam masyarakat melayu di Negeri Sembilan. Adat perpatih yang diwarisi masih dipertahankan oleh masyarakat Negeri Sembilan kerana adat itu boleh menerima perubahan dari masa ke semasa. Ini boleh dilihat melalui sistem Yamtuan Besar dan Dato'- Dato Undang masih meneruskan kelangsungan tanpa digugat .

Selain itu, upacara nikah kahwin, kenduri dan sebagainya mempunyai ciri-ciri tradisi yang unik. Masyarakat Melayu Negeri Sembilan dikategorikan mengikut nenek moyang mereka dan dikenali sebagai suku. Suku dalam pengertian adat ialah anggota masyarakat yang terbentuk daripada kelompok keturunan ibunya. Terdapat 12 suku iaitu:

 1.  Biduanda
 2.  Batu Hampar
 3.  Mungkal
 4.  Sri Lemak
 5.  Paya Kumboh
 6.  Tiga Nenek
 7.  Sri Melenggang
 8.  Batu Belang
 9.  Tanah Datar
10. Anak Acheh
11. Anak Melaka
12. Tiga Batu

Pepatah ' biar mati anak. jangan mati adat " yang menjadi pegangan asas sistem hidup bermasyarakat dalam Adat Perpatih ini sering disalah erti bukan sahaja orang biasa tetapi juga pemimpin Melayu. Hal ini berlaku kerana mereka kurang memahami maksud sebenarnya yang dikatakan mengenai adat tersebut. Setakat ini perkongsian saya. Terima kasih.

1 comment:

  1. What is the most popular sport to bet on? - Sporting 100
    What 토토 사이트 코드 is the most popular titanium wheels sport to bet on? Sports betting is the ecm titanium process titanium flask of betting titanium mig 170 on the outcomes of sporting events, including

    ReplyDelete