Friday 28 October 2016

BBK 3410 ; ISU-ISU SEMASA






Apa yang ada dengan jenama? Pengaruh jenama memainkan peranan penting dalam perbelanjaan harian, apatah lagi remaja ataupun pelajar yang mudah terpengaruh dengan gaya yang terkini. Gen Y dilabel lebih mudah terpengaruh dengan penggunaan jenama. Bagi mereka, menyarungkan produk yang berjenama mampu tingkatkan keyakinan dalam penampilan harian.

Golongan ini juga akan berusaha untuk mendapatkan produk terbaru keluaran jenama popular yang berada di pasaran. Kemahuan ini ada kalanya tidak dapat dihalang dan akan manjadi punca utama bagi mereka yang tidak mempunyai pendapatan sendiri. Setelah mereka berusaha mendapatkannya dan ia akan menjadi ikutan ramai. Maka akan terbentuklah budaya mengagung-agungkan jenama tersebut.

Rangkaian barangan berjenama remaja zaman sekarang bukan tertumpu hanya pada pakaian dan kasut tetapi dengan kemajuan teknologi seperti telefon pintar, laptop dan banyak lagi.  Kemajuan teknologi ini akan menyebabkan produk yang mendapat permintaan tinggi terutama daripada kalangan anak muda. Antara produk atau gajet yang menjadi kegilaan remaja zaman sekarang ialah Apple, Samsung dan HTC. Walaupun terdapat jenama yang mengeluarkan produk yang hampir sama tetapi mereka tetap memilih jenama yang harganya mahal.

Ada diantara remaja yang sanggup mengikat perut hanya semata-mata untuk memilik barang yang berjenama tanpa mementingkan kesihatan. Mereka lebih mementingkan gaya sehinggakan sangup berlapar. Jika sifat ini dijadikan obsesi, ia bukanlah tabiat yang sihat. Walau banyak mana pun pendapatan, perlu diseimbangkan apatah lagi membabitkan hobi membeli-belah. Jika tidak dikawal pasti ada risikonya. Jadi sedarlah sebelum terlambat.

Sekian,


No comments:

Post a Comment